söndag 12 januari 2014

Hitta Din väg till Ditt mål

Tycks vara rent förbannat svårt det där med att hålla fokus! Jo jag pratar om träning igen men det samma gäller i livets alla olika skeden.

Det krävs inte så mycket för att lyckas, därmed inte sagt att det skulle vara enkelt, nej tvärtom.

För att lyckas med din träning (eller i övriga livet) krävs följande.
- Ett klart och tydligt mål. Målet kan vara en viss vikt en viss storlek på byxorna eller något annat konkret.
- Delmål. Ju längre bort från slutmålet du befinner dig desto viktigare blir delmålen, delmålen skall stå i relation till slut målet. tex en viss vikt, storlek eller liknande.
- En detaljerad plan. Planen skall innehålla: tydliga tidsramar, träningsupplägg, kostschema och liknande.

Det där är väl ingen match kanske du tänker. Nå då förutsätter jag att du redan idag har din dröm fysik och kan göra allt det där du drömmer om och då vill jag gratulera.

Till er andra kan jag säga som så. Allt sitter i huvudet It`s all in the head. För så är det, om du kan tänka dig det kan du göra det, det du drömmer om kan bli ditt bara Du ger dig fan på att nå ditt.

Gör klart för dig vad dina mål är.
Här är ett smakprov från min nya Facebook sida.
Om det så handlar om att springa maraton (även om just jag har noll förståelse för den typen av självplågeri) eller om det handlar om att komma i topp form till nästa in planerade semester så skall du skriva ner ditt mål på ett papper. Var väldigt konkret när du sätter upp dina mål och lämna ingen som helst möjlighet till tolkningar. Risken är att om du lämnar utrymme för tolkningar så kommer du att gör det som är enklast för dig. Inget illa ment mot just dig men människan är lat till naturen gäller såväl mig själv som, just det Dig.

Delmål.
Dina delmål skall gå att knyta direkt till slutmålet. Om du idag väger 85kg och skall åka på resa på sportlovet (vecka 8 här på ön) och har som slutmål att väga låt säga 75kg på avresedagen så är det ju rätt lämpligt att första delmålet är om 5 veckor och att vikten då skall vara 80kg. När det gäller viktnedgång så bör man beakta att dom första kilona är lättare att bli av med än dom sista.

Iden med delmål är dels att du skall ha något konkret att sträva mot som inte ligger allt för långt fram i tiden det ökar dina chanser att lyckas dramatiskt. Dessutom kommer du att känna dig nöjd och glad när du uppnått dina delmål och får du ny energi och kroppen fylls med endorfiner och den fortsatta resan blir aningen lättare. En annan orsak till att sätta delmål är att om du skulle missa del målet och gå ner mer eller mindre så finns det möjlighet att utvärdera göra om och göra rätt så att du till sist når ditt dröm mål.

Jag vågar påstå att delmål är en av de mest avgörande skillnaderna mellan en satsning som misslyckas och en som inte gör det.

Detalj plan.
Det här kan var svårt eller nä det är svårt. Hur mycket hur länge osv är ju faktorer som måste beaktas i en detaljerad plan. Och beroende på va just ditt mål är så variera förstås mängden tid du behöver för att nå målet. Men en sak är säker. Alla kan! Var du befinner dig rent formmässigt när du påbörjar ditt projekt ja massor med såna faktorer påverkar, MEN som exempel kan jag nämna att den som i princip aldrig tidigare har löptränat kan klara av att genomföra ett maraton med bara ett års förberedelse. Och vad gäller exemplet med sportlovs resan så är det ett fullt genomförbart och skulle inte kräva några underverk för att bli verklighet. Man kan utan större problem gå ner 1kg i veckan utan att behöva ta till några super drastiska åtgärder. Allt handlar om inställning och om Du verkligen bestämmer dig för att nå ett mål så kommer du att göra det.

Dieter
Jag får massor med frågor och funderingar kring det här med dieter. Vilken ska jag välja 5:2, LCHF, GI you name it. Det finns tusentals olika varianter och jo dom flesta funkar säkert men det kräver en hel del av dig om du skall gå från din vanliga jag äter vad jag kommer över dieten till en specifik diet al'a nån guru. Varför skall alla göra det så djävla svårt för sig!? Den absolut bästa dieten är tänk på vad du stoppar i munnen dieten. Det här med vikt upp- och nergång är inte så svårt som alla tycks inbilla sig. Om du äter mer än du gör av med går du upp i vikt och tvärt om. Du blir vad du äter! Så är det PUNKT.
De finns dock viss mat du bör undvika om du vill gå ner i vikt. Bröd, pasta, processad mat, socker, godis, läsk... Ja just det tänk på vad du sätter i munnen.

Jag har i dagarna dragit igång en Facebook sida där jag i detalj kommer att redogöra för hur Jag äter och tränar. Jag kommer att dela med mig av hur min "resa" sett och ser ut.

Om du vill ta del min tränings/kostfilosofi lite mer i detalj, få konkreta tips om hur Du kan ta din träning och din kropp till en annan nivå så är det bara att gilla sidan och följa med i flödet.
Klick här om du vill ta dig en titt Facebook sidan.

OBS! Jag delar ALDRIG med mig av tips om sådant jag inte testat själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar